Apabila Virus Buntu Menyerang Blogger

Sampai ke satu tahap, gua pasti setiap blogger akan buntu mencari idea untuk menulis entri. Fikiran buntu merupakan salah satu ujian terbesar dalam dunia blogging. Apabila mengalami simptom buntu, jika tidak dirawat, blog menjadi tenat...dan seterusnya mati dengan sendirinya. Dulu gua pernah terkena sekali, sekarang dia datang buat serangan kali kedua...


Gua buat sedikit analisa punca fikiran buntu menyerang melalui beberapa pengalaman gua:

a) Berblog untuk orang baca, bukan berblog untuk masyukkk.

Pada akhir 2007 hingga awal 2009, gua aktif berblog. Pada mulanya, gua enjoy berblog, buat entri tutorial,template ,contest dan macam-macam lagi. Sejak gua pasang iklan berbayar, duit masyuk setiap bulan. Duit mengaburi fikiran gua... Duit memaksa gua mengupdate blog walaupun tiada idea dan fikiran buntu. Kepuasan berblog semakin berkurang, gua hilang mood dan akhirnya gua stop berblog...

b) Berblog untuk orang komen, bukan untuk syok sendiri.

Walaupun blog peribadi, gua tidak akan menulis entri untuk diri sendiri yang baca. Ramai yang menganggap blog peribadi ibarat diari hidup, tidak kisah jika tiada yang komen. Kalau begitu, lebih baik kasi privatekan saja... Walaupun komen sedikit(macam blog gua), respon pembaca ibarat penyuntik semangat untuk terus berblog...

2 point diatas berpunca dari diri blogger itu sendiri. Kalau ikutkan banyak lagi sebab pikiran menjadi buntu seperti design blog yang tidak menarik, ataupun line internet yang lembab macam siput BABI! Walaupun nama blog ni diambil sempena perkataan buntu, gua hairan kenapa baru sekarang gua sering buntu mencari idea...


Pic credit: Darkchemical

Do you have any suggestion? Add your comment!
Subscribe to my feed | Follow My Twitter | e-mail

28 comments:

Zulfahmi Abidin at: December 15, 2010 at 3:51 AM said...  

hahaha.aku selalu je buntu bro.tak tawu lah nape.aku tak nafikan jugak aku tulis blog sebab share hidup aku.tapi kadang2 bile aku dah terperap je kat rumah nk tulis pasal ape pon aku tak tawu.^_^

JRY The Boonto at: December 15, 2010 at 4:15 AM said...  

xkisah bro klu tulis blog share pasal hidup sdiri. yg penting klu boleh tulis blog biar pembaca pun ikut feel sama dgn pengalaman hidup kita.ni pendapat gua saja hehe

Kreatifbuzz at: December 15, 2010 at 5:24 AM said...  

dan aku buntu untk mencari sesuatu yang baru utk d post..erkk

Amiey White at: December 15, 2010 at 5:49 AM said...  

nak cari idea kadang2 boleh jadi sewel -____-

lebih3 asik duk rumah je :(

ZeM at: December 15, 2010 at 6:20 AM said...  

kalau suda buntu lawat blog saya..:D

percayala;XD

mie at: December 15, 2010 at 6:47 AM said...  

oo..
gue ingat lagi zaman blog ni bagi tutorial layout..
hehee

LINA JALIL at: December 15, 2010 at 9:14 AM said...  

saya blogging sbb cri kwn bru mcm jerry..hehehe..gua pon boonto kdg2 jerry..kalah jawab final exam..

alien at: December 15, 2010 at 9:18 AM said...  

hehehe
dulu lu rajin bagi tutorial
tapi aku xbuat pun tutorial tu

berblog ni kan satu dunia boleh baca
so, kene tapis2 la kalau nak cerita pasal hal peribadi..
kan kan
hehehe

alah, lu kongsi je apa2..yang penting ada isi

hamzah ian at: December 15, 2010 at 10:00 AM said...  

dem.. pasal buntu pun lu buat entry? kah kah kah..

lcd gua hilang so gua pun buntu nak on9 camne.. bukan line sibut babi.. demmit

The Sharkox at: December 15, 2010 at 10:26 AM said...  

hui..sama beb... aku ada jugak simptom macam ni.. terlalu nak mengejar trafik la konon. lepas tu aku pikir2 balik, aku kejar trafik, aku update entri entah apa2...so, skrg tukar style. asal rasa ada benda bagus nak share, baru update..entah la..apa aku cakap ni pun aku taktau

JRY The Boonto at: December 15, 2010 at 11:16 AM said...  

@kreatifbuzz... lu kena brusaha cari ilham untuk atasi buntu bro. haha

@amiey... betul tu. kadang2, duk rumah pun bleh jd punca pikiran jd buntu. lebih2 skrg time cuti skolah xda buat apa2. haha

@zaim... Blog tiruan.hahah

JRY The Boonto at: December 15, 2010 at 11:21 AM said...  

@mie, @alien...

hahaha...masih ingt lg dgn blog gua yg dulu2...tp gua da delete smua post2 lama. bukak cerita baru:D

@lina...ya, blogging mmg best dpt kawan baru yg comel2 mcm kakak lina. hahah. walaupun x penah jumpa:P

JRY The Boonto at: December 15, 2010 at 11:29 AM said...  

@hamzah ian... apa lg bro,ni la masanya lu ganti bru... alang2 beli yg besar.23inch keatas. baru puas ati bro. haha


@Bro sharkox... tu la pasal bro,yg tu pun gua buat dulu, gara-gara kejar traffik, update ntah apa2... pengalaman mengjar kita bro. haha

Zurina J. at: December 15, 2010 at 12:28 PM said...  

aku buntu utk meluhat wajahmu!
ahaha. btw, i like this entri..:D

Ariez Hazaril at: December 15, 2010 at 12:48 PM said...  

klu otai pn bole buntu..apa lg blogger2 yg newbie cm aku nih..haha..XD

JRY The Boonto at: December 15, 2010 at 1:03 PM said...  

@zurina... haha. buntu lihat wajah siapa? wajah gua? haha

@riez... lek bro. pelan2, gua pun masih newbie xD

alienelliz at: December 15, 2010 at 1:16 PM said...  

haha sekarang semua mslh boonto bro..haha x yah update pun tak pe..haha kalau ad idea bru buat..kalau paksa2 tak best pulak nanti..hehe =)

THANKS SEBAB KOMEN KAT BLOG ALIENELLIZ!!!..=)

geekz36 at: December 15, 2010 at 2:22 PM said...  

demmm, aku buntu nak tulis komen apa. hahaha

Jangan lupa vote No. 383 /// Pilihan 10
Undi No. 383 sekarang!!!

niesh™ at: December 15, 2010 at 2:25 PM said...  

bila orang komen entry kita bmksd dia baca blog kita, itu dah buat kita ckup tharu :DD

HAZWAN17 at: December 15, 2010 at 2:42 PM said...  

boleh je kot cerita pasal pasal diri sendiri tapi lebih kepada pengalaman yang menarik..tapi kalau setakat buat luahan perasaan ke kisah2 cinta, frust menonggeng dengan gf/bf..sape yang nak baca kan

AMir Izzat at: December 15, 2010 at 3:25 PM said...  

aik..apsal ak rasa macam kau rasa..apsal apa yg kau tulis memang terkena batang hidung aku? Aduhai..

p/s: blog nie memang hebat..nak tau tak blog nie salah satu inspirasi amir nak cantikkan blog..ada masa boleh la berguru ye? boleh kan? kan? hehe

p/s 1: ruangan komen nie memang cantik!

Anip™ at: December 15, 2010 at 5:07 PM said...  

rilex bro..xmau buntu2 ..wahahha

Latest Entry :
-> Tingkatkan Trafik Blog Dengan Sistem Autopost Entry Terbaru Di Malaysia Blogger United !
-> Lubang Terbesar Di Dunia Terletak Di Siberia
-> Bila Isu Bertunang Tanpa Sedar Itu Salah, Harap Maklum !

izwan at: December 15, 2010 at 5:21 PM said...  

aku ingatkan pehal la pos express kat sini.. ceh.. haha
otak serabut tu jadi ubuntu.. haish!. buntu berblog.. point ko tu betol gak..

JRY The Boonto at: December 15, 2010 at 11:19 PM said...  

@alienaliz... ya betul. tunggu idea dtg baru buat entri. tp klu tiba2 idea yg mencurah2 susah jgk kan.haha

@geeks... no hal bro. nnt gua vote xD

@Niesh... ya, seperti dihargai:)

@Bro Hazwan... Mcm ni la yg gua maksudkan... buat post pasal diri sdri x apa. tp jgn syok sendiri sdahla.hehe

JRY The Boonto at: December 15, 2010 at 11:26 PM said...  

@amir... jgnla puji lebih2 haha. blog ko pun apa kurangnya. sama2 betukar ilmu k:)

@anip... betul.buntu2 ni x maw la...xD

@izwan... post express laju sampai bro. sapot servis kluaran tempatan bro. haha.

DeCrewz at: December 17, 2010 at 10:33 AM said...  

Erk.. Samalh kita.. Aku pun da terikut jadi boonto..he3. Keirng idea beb + sibuk kje...hu3. Da bersawang entry aku...

Afzainizam at: December 18, 2010 at 2:30 AM said...  

★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
buat pembaca blog kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
Salam kunjungan salam ziarah…. Thanks kerana berkongsi story pada kami. aku mmg respect habis blog ko sapa kata blog ko tak ramai pengunjung comment nahhh memang ramai beb pengikut tegar ko.... tak boonto pun baca blog ko

lassiegewdix at: December 18, 2010 at 10:57 AM said...  

lassie pun selalu buntu nk update blog . kenape ea ?
point lassie buntu sebab camera rosak . logik tak ? :P