Blog Design : Tidak Ok itu Ok!

Gua tidak pasti jika ada blogger yang berpuashati dengan design blog mereka. Yang gua pasti, setiap blogdesigner tidak akan berpuashati walaupun di mata kita design blog mereka sudah cukup sempurna. Jika ada yang berfikiran sama seperti blogdesigner, 'we are on the right track' untuk bercakap pasal topik ini.hehe


Edit Template dan Tukar template adalah 2 perkara yang berbeza. Gua lebih berminat bercakap mengenai template yang diedit. Sedangkan 90% blogdesigner sebenarnya tidak bermula membuat template dengan sebaris kod, mereka juga mengedit template dengan menggabungkan kod-kod yang lain. Apa bezanya kita?

a) Ruang penambahbaikan - Gua melihat kebanyakan blogger tertumpu kepada mengedit header dan sidebar sahaja. First impression memang penting, tetapi second, third , 4th, 5th,6th impression juga penting. Gua maksudkan ruangan comment, footer dll juga adalah sama pentingnya dengan header dan sidebar.

b) Kecil-kecil cili padi - Benda-benda yang kecil bisa membawa perubahan yang besar kepada template blog. Contohnya button pada sidebar, comment avatar, label, dll. Semua itu mampu menarik perhatian pengunjung blog(eye-catching technique)...

c) Simple lebih kreatif - Pelik bukan? sebenarnya template yang simple adalah lebih kreatif. Kekreatifan disalurkan pada tempat yang betul. Seperti point a dan b, blogdesigner akan menumpukan kekreatifan pada bahagian-bahagian tersebut. Widget yang banyak itu bukan kreatif dan kebanyakan template 3 column juga tidak kreatif.

akhirnya, semuanya berbalik kepada diri tuan empunya blog yang mencorak design blog masing-masing...

Do you have any suggestion? Add your comment!
Subscribe to my feed | Follow My Twitter | e-mail

16 comments:

lassiegewdix at: December 19, 2010 at 7:38 PM said...  

yup2x .
simple but nice . haha

eh , blog lassie oke ker ?
tak macam serabut ker ?

AMir Izzat at: December 19, 2010 at 7:39 PM said...  

betul...aku duk edit samapai bosan..nak edit footer..malas nak design.. laptop slow.. kalau benda kecik2 tue.. xtau mana nak belajar..hehe..mcm ruangan komen nie..jeles i..hahah..

satu je nak tanya. mcm mana nak buat tajuk sidebar jadi gitu? boeleh ajar?

Ichigo Miro at: December 19, 2010 at 7:59 PM said...  

apsal aku rasa ada sifat hasad dengki dgn bakat yg ko ada bab edit2 template nih...grrrr..hahaha..weh edit utk blog aku sekeping..nak simple2 mcm blog bontot eh..silap.maap.. blog boonto ni..peace no war

alien at: December 19, 2010 at 8:03 PM said...  

ko turunkan kat aku ilmu edit ko cepat
ngeh2

JRY The Boonto at: December 19, 2010 at 8:29 PM said...  

@lassie... blog ko ok la. x serabut:D

@Amir... tajuk sidebar tu gua pkai font je. download dkt dafont.com, ada bnyak font yg smart2, edit sikit add shadow cmtu...

JRY The Boonto at: December 19, 2010 at 8:35 PM said...  

@ichigo miro... gua xda bakat pun. gua mula dari bawah jgk. blajar plan2. skrg pun masih study lg. ramai lg yg power. gua masih newb gak ni=)

@alien... mari jumpa gua, bleh kongsi ilmu, face 2 face.hehe

LINA JALIL at: December 19, 2010 at 9:39 PM said...  

blog lu simple..tu yg aku suka..tp aku tgh tggu header bru lu ni..hahaha

JRY The Boonto at: December 20, 2010 at 12:25 AM said...  

lina... hahaha... jgn la ckp benda tu dkt sini. gua xda idea lg ni.terbengkalai xD

The Sharkox at: December 20, 2010 at 1:02 AM said...  

lah..inat nak bagi tutorial

Kreatifbuzz@MFM at: December 20, 2010 at 5:34 AM said...  

hoho...klu blog ko ni "sedaaaaap" ja nak masuk.."ringan" gitu..

aku kadang2 nak juga edit2 suma tuh..cumaa..idea x kluar2..lgpun still newb benda2 cmni..

header aku pun da jadi perkara lucu bg sstengah org..adeh..ntah bila la dpt header superb!

aidillah HAIMI at: December 20, 2010 at 3:48 PM said...  

betul2. setuju dengan post kali nie. ^_^

JRY The Boonto at: December 20, 2010 at 4:12 PM said...  

@bro sharkox... haha. gua x buat tutor da, gua kc tips xD

@kretip... pelan2 bro, gua tau lu bleh jd blogger kreaip, sesuai dgn nama lu:)

JRY The Boonto at: December 20, 2010 at 4:13 PM said...  

@aidillah... hehe... lu mmg cool la:D

itisrajah at: December 20, 2010 at 9:02 PM said...  

tak pandai seh edit edit bagi macho gile blog.
makin edit, makin serabut pulak.
hehe.

JRY The Boonto at: December 21, 2010 at 1:51 AM said...  

istisrajah... makin banyak edit makin bnyak ilmu:D

ezhan_artwork at: December 28, 2010 at 9:18 PM said...  

aku dari dulu lagi jeles tgk blog ni. serius cun. mmg lain dari yang lain.
tp nk edit mcm ni mmg aku fail la bab2 coding ni.