Blog Peribadi : 2 column vs 3 column

Kenapa blog gua menggunakan layout 2 column?... Gua selalu berpendapat blog peribadi seharusnya menggunakan layout 2 column dan bukannya 3 column. Gua punya sedikit hipotesis untuk menyokong pendapat gua.


1. Semakin banyak widget semakin lambat blog untuk load.

Blogger selalunya memilih layout 3 column kerana mempunyai lebih ruang pada bahagian sidebar untuk meletakkan widget/gadget. Blog yang dipenuhi dengan widget/gadget adalah blog yang tidak cool. Percaya cakap gua, pengunjung tidak datang ke blog lu untuk melihat semua widget pada sidebar melainkan chatbox. Pengunjung datang untuk membaca artikel lu yang merepek semata-mata.hehe

2. Semakin lambat blog load semakin kurang pengunjung blog.

Kebanyakan widget/gadget menggunakan kod javascript. Kod tersebut akan membuatkan load blog semakin lambat. Gua benci masuk blog yang tidak habis load. Lu macam tidak tahu, negara kita punya servis internet yang paling laju dalam dunia.

Blog peribadi bukan khusus untuk buat duit.Blogger proffesional menggunakan layout 3 column atas sebab-sebab tertentu: Ruangan iklan berbayar, Banyak info dan tips, blog perkhidmatan dll. Sebab itu blog peribadi berbeza dengan blog-blog lain. Pilihan di tangan anda. Ini hanya pendapat gua saja.

Do you have any suggestion? Add your comment!
Subscribe to my feed | Follow My Twitter | e-mail

22 comments:

mie at: December 8, 2010 at 12:59 AM said...  

betul tu!!!
gue sdg cuba utk mempercepatkan loading ni..
hehee

Shuff Samsuddin at: December 8, 2010 at 1:08 AM said...  

betul ke kita punya inter paling laju? bahaha.

1column lagi hebat bero!

Miss Syamsina at: December 8, 2010 at 1:11 AM said...  

lagi satu nampak messy kalau ada 3 column kan kan.. huhu ehh, cool aa background comment ni .. haha

LINA JALIL at: December 8, 2010 at 1:20 AM said...  

sumpah setuju..pasni nak delete ape yang patut..:)

JRY at: December 8, 2010 at 1:30 AM said...  

@mie. smoga lu berjaya!!!

@shuff. Rata blogger Dlm msia ni guna 2/3 column. x ramai yg guna 1 column.

Privacy_Resident at: December 8, 2010 at 1:30 AM said...  

wei rasa seronok bila lu cakap "entri lu yang merepeksematamata"

walaupun lu tak cakap tu blog gua, tapi gua nak perasan gak sebab blog gua merepeksematamata.

HAHAHAH!

Jemput datang blog gua!


MEREPEK SEMATA MATA! ;)

JRY at: December 8, 2010 at 1:34 AM said...  

@miss syamsina.betul tu. 3 column nmpak berserabut. memang x cool.haha.. thnkx btw.

@lina. blog ko dah k apa. dengan kelajuan gprs, gua masih bleh buka blog ko load penuh:)

JRY at: December 8, 2010 at 1:38 AM said...  

@privacy. tu namanya coincident. haha. jap gua kasi link blog ko kat dlm ayat tu:P

Privacy_Resident at: December 8, 2010 at 2:02 AM said...  

walaweh! gila bertuah aku! serious! HAHAHAH thanks Boonto!

© bLurr at: December 8, 2010 at 4:03 AM said...  

patut blog ko ringan semacam. :D

Shaofie at: December 8, 2010 at 7:06 AM said...  

setuju. jemput ke blog. tgk samada blog aku berat ke tak? risau gak kalau-kalau mmg berattt...

ZeM at: December 8, 2010 at 7:35 AM said...  

ea la..menyampah seja masuk blog yang "loading" mcm taik...

boonto..nice post.//thumbs up for u...komen dslr and my new baground..:xD

ashraf at: December 8, 2010 at 12:07 PM said...  

aku setuju pasal jgn letak banyak widget tu.buat semak je.bajet cun la tu kan? hahaa

JRY The Boonto at: December 8, 2010 at 1:10 PM said...  

@privacy... no hal bro..hehe

@Blog... blog gua biasa2 sja bro.hehe

@shofie... k gua ziarah blog lu jap lg:)

JRY The Boonto at: December 8, 2010 at 1:29 PM said...  

@zem...ok nnt jo.

@ashraf..betul tu. bajet cun. hahaha. xpasal2 blog aku kena anti nnt:P

The Sharkox at: December 8, 2010 at 2:50 PM said...  

blog yang banyak kolum biasanya blog perempuan.. widget penuh kiri dan kanan..mereka rasa comel bila penuh dengan widget..

hoohohoho..

p/s: apasal 2-3 hari ni aku tak boleh akses blog hijau ni????? intenet dah paling laju dah kat dunia

Kreatifbuzz at: December 8, 2010 at 4:26 PM said...  

Hoyeah..aku sangat2 bersetuju wlupun itu hanya pndapat peribadi. Sukung habisan2!hoho

JRY The Boonto at: December 9, 2010 at 2:49 AM said...  

@bro sharkox...memang betul la tu. haha gua pun xtau. gua buka ok je. xD

@kretifbuzz...trimas bro. sukung jgn x sukung xD

Loyar Lawa at: December 10, 2010 at 6:02 PM said...  

oooo i c mcm tu rupanya...dulu guna 3 column sb suka letak bnda merepek :-P wahhhh teruja r kumen cneyhhh... cntekkkk dn menarik... wah wah wah (perak)

JRY The Boonto at: December 11, 2010 at 2:47 AM said...  

loyar lawa... haha.. mula2 bblog mmg suka letak mcm2 dkt sidebar kn xD

sui nawi at: December 12, 2010 at 3:09 PM said...  

Oooo mcm tu..
thanks for sharing.

RedBoys at: December 14, 2010 at 7:57 PM said...  

biasalah tu. mula2 nmpk cun, lama2 nyampah plak. dh la internet kt m'sia paling laju di dunia. haha. agree 101%.