Blog Tips : Mencari identiti Blog

Memiliki sebuah blog sudah memenuhi syarat untuk bergelar blogger. Status blogger memang cool, jika ada yang bertanya "lu kerja apa sekarang?" Gua tanpa segan silu menjawab "Gua dah jadi blogger sepenuh masa!". Tapi sebelum melangkah jauh, perkara basic perlu diambil berat oleh blogger baru iaitu mencari identiti blog.



Gua senaraikan beberapa tips untuk mencari identiti blog:

a) Zero to Hero - Mencari identiti blog perlukan masa, usaha dan kesabaran. Menjadi pendatang baru dalam dunia blog memang sukar. Semuanya bermula dari kosong. Memang begitulah fitrahnya, semua perkara yang kita lakukan sukar buat kali pertama. Tetapi tidak untuk kali kedua dan seterusnya.

b) Minat - Kenalpasti minat anda menjurus kearah topik yang bagaimana. Jika anda minat politik, sukan, teknologi, atau hiburan? maka teruskan berblog dengan mana-mana topik yang anda suka. Blogging menjadi lebih mudah sekiranya ada minat.

c) Kelebihan - Kenalpasti kelebihan yang ada dan gunakan sebagai identiti untuk pengunjung mengenali blog anda. Jika anda kreatif dan mempunyai skill mengedit blog dan photoshop, fokus kepada design blog yang mantap. Begitu juga jika anda hebat dalam penulisan, fokus kepada cerita, cerpen atau lawak yang menarik.


d) Kritikan/Pendapat/Komen - Tanpa anda sedari, mungkin blog anda sudahpun memiliki identiti tersendiri. Cuba perhatikan kritikan, pendapat atau komen pembaca tentang blog anda. Jika ada yang memuji entri lawak anda, mereka suka blog anda kerana identiti itu, maka teruskan menghasilkan entri-entri sebegitu.

Jika masih buntu dengan konsep identiti blog, cuba perhatikan mana-mana blog yang anda gemar kunjungi. Persoalannya, apa yang membuatkan anda mengunjungi blog itu berulang kali?

Do you have any suggestion? Add your comment!
Subscribe to my feed | Follow My Twitter | e-mail

24 comments:

Zulfahmi Abidin at: December 28, 2010 at 6:17 AM said...  

har har har.sebagai blogger baru nie.aku setuju dgn ape yg ko ckp nie.^_^..

JRY The Boonto at: December 28, 2010 at 6:43 AM said...  

tq bro. ni kira revision utk gua jugak:D

alien at: December 28, 2010 at 9:07 AM said...  

full time blogger
nice~

James Buns at: December 28, 2010 at 9:12 AM said...  

nasib mencari identiti..

kalau krisis indentiti gua bleh

bawak ke makamah.

har har har.

W. Hidney at: December 28, 2010 at 9:29 AM said...  

setuju

Fadzrul Hisyam at: December 28, 2010 at 10:32 AM said...  

Lepas 2 thn stgh... kekadang aku masih ade kecelaruan identiti blog...haha...

JRY The Boonto at: December 28, 2010 at 3:18 PM said...  

@alien, fulltime blogger azam 2011.hahaha. pas gua grade la:D

JRY The Boonto at: December 28, 2010 at 3:19 PM said...  

@bun... lu da hilang ingatan ka? mcm cerita lagenda budak setan:D

JRY The Boonto at: December 28, 2010 at 3:20 PM said...  

@hidney... bagus la lu setuju:D

@bro fadzul... betul tu bro. kdg2 gua pun celaru jgk. tp tula mesti wat revision sllu:D

The Sharkox at: December 28, 2010 at 4:06 PM said...  

Aku pun tak tau arah tuju blog aku sendri...rojak semua ada..haha

Anip™ at: December 28, 2010 at 8:04 PM said...  

kirenye ade perkerjaan walaupon seorang blogger..huhu..aku suke ayat ko..

Latest Entry :
-> Blog Review Special : Aq Naim, JOm Terjah !
-> Apa Kaitannya Games Island Trible Ini Dengan Idola Kecil 3, Pelik ?

ezhan_artwork at: December 28, 2010 at 9:14 PM said...  

aku rasa dari tahun 2007 aku blogging. Tahun ni baru jmpe identiti sebenar blog aku. hihi

© bLurr at: December 28, 2010 at 9:29 PM said...  

aku taktau lagi apa identiti aku. =.="

JRY The Boonto at: December 29, 2010 at 1:15 AM said...  

@bro sharkox... rojak pun rojak la. tp gua ttp suka blog thesharkox:D

JRY The Boonto at: December 29, 2010 at 1:17 AM said...  

@anip... betul bro. bekerja ikut dari rumah. masa tido income bjalan. bgn2 da dpt income. cool bro:D

JRY The Boonto at: December 29, 2010 at 1:21 AM said...  

@ezhan. blog lu power bro. identiti teserlah dari kekreatifan blog lu:D

@blur. lu kena usaha cari identiti lain dari yg lain:D

Zero at: December 29, 2010 at 5:42 PM said...  

huhu.. kena teruskan mencari lagi ni..

JRY The Boonto at: December 30, 2010 at 12:41 AM said...  

usaha tangga kejayaan bro:D

sembil9n at: December 31, 2010 at 5:59 AM said...  

...blog sye best ke???

Shuff. Samsuddin at: January 1, 2011 at 6:51 AM said...  

Belog hensem ni tak buat entry new year ke, baru nak terjah. Bahaha
Happy New Year Jerry :D

Afzainizam at: January 2, 2011 at 10:59 PM said...  

Welcome..Happy..New..Year
╔══╦══╗╔╦╗  
╚═╗║╔╗║║║║ 
╔═╝║║║║║║║ 
║╔═╣║║║║║║    
║╚═╣╚╝║║║║    
╚══╩══╝╚╩╝
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Selamat Maju Jaya... Di harapkan Tahun ini adalah terbaik dari sebelumnya...

Bulatkan tekad mencapai impian ... Bukan sekadar manis dimulut.. Bukan sekadar hangat-hangat tahi ayam

ha.... aku juga mengalami tak tahu identiti blog aku ni blog apa.... yang pastinya blog aku ni mmg caca marba... huru hara sana sini

Afzainizam at: January 5, 2011 at 4:14 AM said...  

Welcome..Happy..New..Year
╔══╦══╗╔╦╗  
╚═╗║╔╗║║║║ 
╔═╝║║║║║║║ 
║╔═╣║║║║║║    
║╚═╣╚╝║║║║    
╚══╩══╝╚╩╝
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
eeemmmmm tengah mencari tema yang sesuai kat blog ni.... tengah fikirkan lahhh ni

:: jula julie :: at: January 26, 2011 at 12:10 PM said...  

buntu pk kn tema blog..
en.buntu de idea???
huhuhu

farouq at: August 15, 2012 at 3:48 AM said...  

rasa-rasa blog aku ada identiti tak? he,he